måndag 13 april 2015

LENAS GODA SESAMKNÄCKE.

Fick ett otroligt gott recept av Lenashagtorp på ett sesamknäckebröd.
Tyckte att det var lättbakat och otroligt, otroligt gott.
Skriver av receptet som jag fick av henne,
nu har hon en vedeldad härlig stenugn, men jag gräddade i varmluftsugn
på varma plåtar, och det gick förvånansvärt bra.

2,5 dl vatten
1/2 pkt jäst
1 msk olivolja
1 tsk salt
1 dl sesamfrön
Sen tillsättes dinkelmjöl, både siktat och fullkorn till en
inte för tjock deg.
Jäs i 60 minuter.
Tag upp degen och tillsätt lite mera dinkelmjöl,
och dela i 12 bitar.
Kavla ut varje bit tunt med kruskavel.
Jag gräddade i en 250 grader varmluftsugn där jag satte in två plåtar,
och använde en liten brödspade att "putta" in brödena med.
Var vaksam hela tiden så att inte brödena bränns.
Pröva dig fram, det gjorde jag, varje ugn är olika i värmen.

Lycka till.

Inga kommentarer: