lördag 29 mars 2014

HJOTRONCHATNEY BARA SÅ GOTT....

I dag har jag kokat Hjotron chutney,
något som är tokgott till ostar och till viltkött.
Jag och Rantafar gillar ju lite hetta i livet så jag härjar på med en massa kryddor.

Ca 3 del hjotron (färskfrysta)
1 mango tärnad
tsk, dragon, ingefära
1 röd chili hackad
2 msk sweet chilisås
1 msk brucettakrydda,
(tomat, basilika, persilja, oregano, vitlök)
Koka ihop allt med lite socker,
och jag avslutade med röd Melantin.
I dag serverade jag chytneyn till en bit ost som jag värmt upp,
hur gott som bara helst.
Och som sagt min chatney blev hot men det tycket jag den ska vara...
mums bara.

Lycka till alla hälsar Rantamor.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har läst och läst och läst och jag bara älskar din matblogg!

Jag är absolut inte en världsmästare i köket. Har inga regler eller särskilda kunskaper alls, misslyckas rätt så ofta.
Ikväll gjorde jag en äppelkaka som jag misslyckades totalt med, men det var å kassa instruktioner i receptet så det som skulle vara en smet, var en deg. Jag gick ut igen och googlade recept, och insåg att det fanns många olika sätt att göra detta på. En del smälter, andra inte. Vissa vispar, andra rör. En del säger 2 msk andra, 3 dl. Jag hittade ditt recept som ett av dem när jag googlade och fastnade otroligt snabbt för ditt sätt att skriva. Det känns så enkelt och man fattar precis! Det känns inte alls så himla super uppstyrt och perfekt. Mer känsla och gott, sådär som jag är mer. =)

Stort tack för min nya favoritblogg! /Mumin-Mira

Carita Liljendahl sa...

Massor med gott du tillreder, och inte nog med det - så läckra bilder också!