lördag 15 mars 2014

HALLONPANNACOTTAPAJ, nästan kalorifri...hihi.

Gjorde en god efterrätt igår kväll som jag gärna delar med mig.

Mixa 12 st digistive kex
smält 75gram smör och fortsätt mixa ihop.
Tryck ned smeten i en springform,
jag tog bakplåtspapper i botten.
Kyl i kylen eller frysen medans du gör fyllningen.

Fyllningen;
Blötlägg 3 gelantinblad.

Koka upp 3 dl grädde + 1 dl socker,
krama ur gelantinbladen och vispa ned dom, sen du dragit kastrullen från värmen.
Låt svalna lite.

Mixa 250g hallon tillsammans med 200g philadelfiaost,
och tillsätt gräddblandningen.

Ut med digistivformen,
och slå ned hela blandningen i formen.
Kyl i minst 3 timmar innan du skär upp och serverar.
Garnera med hallon och pudersocker.

Förbannat gott !!!
Tjingelingen från Rantamor...som tror att allt gott är kalorifritt !!!

3 kommentarer:

BP sa...

Två frågor bara:
1. Vad är en springform?
2. Funkar det med jordgubbar också;-)

krulli sa...

Om man ändå ska äta är det ju dumt att räkna kalorier, då får ab kanske dåligt samvete. Bättre då att skita i att ens räkna, eller som du bestämma att det är kalorifritt.
Förresten vem vill gå omkring hela livet och vakta på kalorierna, det finns ju människor som varit hungriga sen 70-talet för sjutton. Fast de ÄR smala iof...

Evas Kvarnaro sa...

Jädrans så gott det ser ut, jag dreglar redan.Jag fyller år nästa vecka, ska försöka mig på denna godbit.
Tack för den/ Eva