lördag 18 oktober 2014

HAMBURGERBRÖD...

Ska försöka rannsaka mitt minne och komma ihåg vad jag gjorde hamburgerbröden av.

5 dl jummet vatten
1 pkt jäst
blandade ....
vetemjöl, 50gr nypet smör (inte smält) rörsocker 2 msk och salt.
i med allt i smeten,
och så tillsatte jag ett ägg och 2 msk olivolja.
Tillsatte specialvetemjöl och lite specialvetemjöl med fullkorn,
till en rätt lös deg.
Jäste i 35 minuter.
Upp med degen på bordet och tillsätt lite mer mjöl så att det går att trilla bullar,
jag fick till 11 bullar (rätt stora)
plattade dom och på plåten me dom,
penslade med ägg och på me vallmofrö.
Jäs igen i 30 minuter,
och sen grädda i 225 ugn.
Mina brön blev riktigt porösa och goda,
och med en hemlagad hamburgare kan det ju inte bli fel.
Mums.

Lycka till från Rantamor.

Inga kommentarer: