söndag 19 oktober 2014

PULLAD-PÖK-PAJ....

Av alla pajer jag har gjort kan jag nog med gott samvete säga att denna paj är den godaste av dom alla.
Det började med att jag tog ut en liten nackbit av ren ur frysen,
gjorde skav på den, och stekte yta, kryddade me salt och peppar,
slog på 3 dl vatten och 3dl rött vin,
sen fick det puttra på tills att det var alldeles mört.
(som Rantafar uttryckte sig det blev som ett pullad pök...)

Sen stekte jag ett paket bacon ,med gula kantareller,
och blandade i med köttet.
Klädde sen en pajform med köpt smördeg,
hällde i kött/bacon/svampröran som hade fått kallna lite.
Vispade upp 3 ägg , med en skvätt vatten och 2 dl grädde,
tillsatte riven ost.
Salt , peppar och pizzakrydda.
Slog äggblandningen över kött/svamp/baconjoxet,
och sen gjorde jag ett "snyggt" galler av överblivet smördeg.

Så här långt kan man göra pajen klar och ställa i kylen om man inte ska äta direkt,
men annars är det bara att tjofsa in den i ugnen 200 grader,
ca 25-30 minuter beroende på ugn så kolla efter så den inte bli för bränd.

Kommer nog att göra detta "pullade pök" igen,
för så gott var det.
Och naturligtvis en god grönsallad till.

Lycka till !!

1 kommentar:

Äventyret framtiden sa...

Tur att jag just har ätit en äggsmörgås med sill på, för annars skulle jag äta upp datorn allra minst bara av att titta på bilden av det goda och sedan läsa innehållet. Vilken matkonstnär du är bästa Rantamor. Rent av livsfarlig!;)
Måste förstås söka upp en nacke jag också i frysen. Det blir inte ren men någonting annat liknande

Ha det allra bäst!